Miljoonat paukkuvat

17.08.2024, 20:28

Absoluuttisten ja täysin tarkkojen tilastojen pitäminen sosiaalisesta mediasta on melkoisen haastavaa hommaa, mutta jotain osviittaa on aina saatavissa. Useimmiten se vaatii kuitenkin jänteviä pakaralihaksia, pitkämielisyyttä ja hyvät hermot. Valitettavasti oikeastaan mitään näistä ei ole suotu meille mediatiimissä askarteleville.

Silti tuli tehtyä pientä tutkivaa journalismia seuran edustusjoukkueen Instagram –tilin suhteen. Hommia laitettiin uusiksi noin pari vuotta sitten kauden 2022 jälkeen. Ensireagointi oli monelta sellainen, että heikkohermoisempi olisi saattanut pudottaa saman tien rukkaset tumpuistaan.

Niin ei silloin käynyt. Ehkä onneksi, ehkä monenkin harmiksi.

Tekemistä on yritetty koko ajan kehittää. Joissain asioissa on saatettu onnistua, mutta paljon löytyy parannettavaakin. Kokonaisuutena on haastavaa saada hommaa pelittämään tämän tehokkaammin, koska suurin osa työstä on yhden miehen harteilla.

Tuli kuitenkin tehtyä vähän tutkimusta siitä, miten Crocodilesin Instagram –tili on elänyt elämäänsä 1.1.2023-14.8.2024 välisenä aikana, vai onko se elänyt ensinkään.

Ihan ensiksi, seuraajamäärä tilillä on kasvanut noin tuhannella sitoutuneella seuraajalla tämän noin puolentoista vuoden aikana. Nyt ollaan jo lähellä 3400 seuraajaa.  Prosentuaalisesti kasvu on ollut ihan mukavaa. Luku on hyvä, kun ottaa huomioon, että Jenkkifutis on Suomessa lajina melko marginaalissa. Seinäjoeltakaan ei löydy kuin reilut 60 000 asukasta, joten seuraajakuntaa voisi kuvitella löytyvän myös avaruuden pääkaupungin ja maakunnan rajojen ulkopuolelta.

Vuonna 2023 seuran Instagram kanavan kuvia käytiin seuraamassa kumulatiivisesti eri tileiltä yhteensä 966 789 kertaa. Jäätiin pikkuisen miljoonasta. No. Onneksi on olemassa myös stoorit. Niitä käytiin katselemassa yhteensä 614 748 kertaa. Kokonaislukema oli siis yhteensä 1 581 537 katsontakertaa vuonna 2023. Miljoona siis paukkui rikki.

Ei se ihan pöllömmin ole mennyt tänäkään vuonna. Nyt eletään elokuuta ja tähän mennessä postauksia on katsottu noin 700 000 kertaa, minkä lisäksi stooreissa on vierailtu reilut 335 000 kertaa, eli miljoona on saatu rikki jo tälläkin kaudella. Hyvällä tuurilla viime vuoden noin 1.6 miljoonaa katselukertaa ylittyy jossain kohtaa tulevaa sateista syksyä.

On aivan hirvittävän vaikea sanoa, ovatko nämä numerot hyviä, keskinkertaisia vai luokattoman huonoja. Se johtuu ihan vain sellaisesta yksinkertaisesta hommasta, ettei ole olemassa mitään vertailukohtaa. Eipä oikeastaan ysikään urheiluseura julkaise näitä tietoja.

Sen verran voidaan kuitenkin nostaa omaa häntää pystyyn, ettei kyseessä ole aivan vähäpätöinen saavutus. Toista miljoonaa katselukertaa tarkoittaa sitä, että kohtuullisen iso kourallinen pienestä 5,5 miljoonan kansasta on ollut vuorovaikutuksessa vesipetojen kanssa. Ottaen huomioon, että amerikkalainen jalkapallo on maassamme pieni laji, miljoonan ylittävän katsojakerrat viittaavat seuraajien korkeaan sitoutumiseen ja kiinnostukseen.

Marginaalilajien osalta ja pienen väestöpohjan maissa tällaiset katselumäärät voivat olla vahva osoitus tehokkaista sosiaalisen median strategioista ja sisällöstä, joka resonoi hyvin yleisön kanssa. Mene ja tiedä, makuja on monia, mutta voitaneen sanoa, että jossain on onnistuttukin.

Tykkäämisiä on aika lailla turha laskea. Vaikuttaa nimittäin edellä mainittujen lukujen valossa siltä, että pohjalaiset eivät aikakaan isommin tässäkään lajissa puhu, saati pussaa. Kuvia ja stooreja kurkitaan, mutta tykkäykset ovat harvassa.

Kokonaisuutena voi kuitenkin sanoa, että luvut ovat ainakin tekijöille positiivinen yllätys.