Jenkkifutis opas

KUMPI ALOITTAA?

Kumpikin joukkue koostuu kahdesta miehistöstä, hyökkäyksestäja puolustuksesta, joista vain toinen on kerrallaan kentällä. Kun toinen hyökkää, toinen puolustaa. Lisäksi tilanteissa, joissa palloa potkaistaan käytetään erikoiskentällisiä, joissa on pelaajia sekä hyökkäyksestä että puolustuksesta. Peli alkaa arvonnalla, jonka voittaja saa valita aloittaako hyökkäämällä vai puolustamalla. Puolustavaksi joukkueeksi päätynyt joukkue aloittaa pelin potkaisemalla pallon omalta alueeltaan kohti vastustajaa tarkoituksenaan toimittaa pallo mahdollisimman kauas, jotta vastustajan matka maalialueelle olisi mahdollisimman pitkä.

NELJÄ YRITYSTÄ EDETÄ.

Hyökkäävällä joukkueella on neljä yritystä päästä kentällä vähintään 10 jaardia eteenpäin. Jos tämä ei onnistu, vastustaja saa pallon itselleen ja puolustanut joukkue muuttuu hyökkääväksi. Yritys alkaa, kun pallo nostetaan kentästä ja päättyy, kun eteneminen kentällä tavalla tai toisella pysähtyy. Pelinrakentaja joko antaa pallon keskushyökkäjälle tai pitää sen itsellään ja heittää sitten vapaana olevalle laita- tai keskushyökkääjälle. Linjapelaajat eivät saa ottaa heittoja vastaan. Jokaisella pelaajalla on oma tehtävänsä kussakin hyökkäyskuviossa, jota kutsutaan sekaannusten lisäämiseksi peliksi. Vaikka yleensä vain yksi pelaaja kuljettaa palloa, on muilla joko blokkaus- tai harhautustehtäviä.

PALLOA MYÖS POTKITAAN.

Jos eteneminen ei onnistu ja yrityksiä on jo käytetty kolme, käyttää hyökkäävä joukkue yleensä viimeisen yrityksensä pallon potkaisemiseen mahdollisimman kauas vastustajan suuntaan. Tätä kutsutaan puntiksi tai punttaukseksi.

PISTEIDEN TEKEMINEN.

Hyökkäävän joukkueen suoritus kentällä voi päättyä monella eri tavalla. Jos eteneminen ei suju, se luopuu pallosta potkaisemalla sen vastustajalle ja hyökkäysvuoro vaihtuu, hyökkännyt miehistö pääsee huilaamaan ja kentälle marssii puolustus ja päinvastoin. Jos taas pallo liikkuu kentällä eteenpäin, ennemmin tai myöhemmin vastaan tulee toisen joukkueen maalialue. Pallo voidaan toimittaa sinne kahdella eri tavalla. Se voidaan kantaa maalilinjan yli tai se voidaan heittää maalialueella olevalle oman joukkueen pelaajalle. Tällaisesta urotyöstä palkitaan kuudella pisteellä ja sitä kutsutaan ytimekkäästi maaliksi, lajin kotimaassa touchdowniksi. Maalia seuraa aina lisäpisteyritys, jossa maalin tehnyt joukkue voi vielä kartuttaa pistepussiaan yhdellä tai kahdella pisteellä. Mikäli joukkue onnistuu potkaisemaan pallon maalihaarukkaan se saa yhden lisäpisteen, jos taas se onnistuu kolmen jaardin linjalta toimittamaan pallon pelaamalla uudestaan maalialueelle, se saa kaksi pistettä.

PELIAIKA.

Suomessa amerikkalaisessa jalkapallossa käytetään 4 x 12 minuutin peliaikaa. Kekseliäästi kutakin 12 minuutin erää kutsutaan neljännekseksi. Joka neljänneksen jälkeen vaihdetaan puolia ja toisen ja kolmannen neljänneksen välissä pidetään erätauko. Pelikellon kulku on muista lajeista täysin poikkeava ja säännöt tarjoavat huikeita mahdollisuuksia sekä peliajan nopeaan kuluttamiseen että sen pitkittämiseen. Pääsääntöisesti peliaika on suoraa. Kello pysähtyy, kun pallonkantaja menee yli sivurajan tai heittoyritys epäonnistuu ja pallo putoaa maahan. Luonnollisesti ottamalla aikalisän kello voidaan myös pysäyttää.

RANGAISTUKSET.

Myös rangaistukset poikkeavat amerikkalaisessa jalkapallossa muista pallopeleistä. Jenkkifutiksessa ei tunneta jäähyjä tai rangaistuspotkuja vaan rangaistukset annetaan jaardeina. Rikkoneen pelaajan joukkuetta siirretään kentällä taaksepäin 5, 10 tai 15 jaardia rikkeestä riippuen. Rikkomuksen huomatessaan peliä ei vihelletä poikki vaan tuomari heittää kentälle keltaisen liinan, jota kutsutaan lipuksi.

PELI PÄHKINÄNKUORESSA.

Pelin idea on toimittaa pallo vastustajan kenttäpäädyssä olevalle maalialueelle joko kantamalla tai heittämällä pallo maalialueella olevalle oman joukkueen pelaajalle. Eteneminen kentällä tapahtuu yrityssarjojen muodossa. Hyökkäävällä joukkueella on neljä yritystä edetä kentällä vähintään kymmenen jaardin matka. Jos tämä onnistuu, saa joukkue uudet yritykset siitä pisteestä, johon edellinen peli päättyi. Jos taas etenemisessä ei onnistuta, hyökkäysvuoro siirtyy toiselle joukkueelle.

KENTTÄ.

Suorakaiteen muotoinen kenttä on viivoitettu 10 jaardin (9,1m) välein. Kenttä on 120 jaardia pitkä (109m) ja 50 jaardin viiva on keskiviiva. 10 jaardia syvät maalialueet ovat kummankin päätyrajan takana.

© Crocodiles 2017

Powered by Capnova -- Design by Mainostoimisto Aada